نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





در پزشکي کوهستان آنچه بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد تاثير ارتفاع و فعاليت شديد در ارتفاع بالا بر جسم و روان مي باشد که اين تاثيرات در زنان با توجه به ويژگي هاي خاص آنها بررسي مي گردد. به طور کلي زنان 5/65 درصد قدرت بدني مردان را دارا هستند. اين ميزان در اندام فوقاني 50 درصد و در اندام تحتاني 60 تا 70 درصد مي باشد. اگر قدرت بدني را بر اساس توده خالص بدني ( بدون احتساب چربي بردن ) بسنجيم، زنان در اندام تحتاني گاه حتي کمي قوي تر از مردان نيز مي باشند. با بررسي نوع فيبرهاي عضلاني زنان و مردان بيشتر بودن استقامت عضلاني زنان توجيه پذير خواهد بود، به طور کلي عضلات زنان نسبت به خستگي مقاوم تر بوده و باعث بهتر شدن عملکرد زنان نسبت به مردان مثلا در دويدن در مسافت هاي بالاي 42 کيلومتر مي شود.

برخي تحقيقات بيانگر بالا تر بودن اشباع اکسيژني خون زنان در ارتفاعات بالا نسبت به مردان در همان ارتفاع بوده است که اين تفاوت به ويژه در دوره قبل از يائسگي باعث بروز کمتر بيماري مزمن ارتفاع در زنان مي شود. همچنين در مطالعه اي در دماوند، ميزان بروز بيماري حاد ارتفاع در زنان کوهنورد بسيار کمتر از مردان بوده است ( برخلاف هيماليا ) که مي تواند به دليل آمادگي جسماني بيشتر زنان کوهنورد قبل از اقدام به صعود دماوند باشد. موارد فوق مي تواند بيانگر توانمندي جسمي زنان در پرداختن به رشته ورزشي کوهنوردي باشد.

در حدود 25 تا 30 درصد وزن زنان را چربي تشکيل مي دهد در حالي که اين ميزان در مردان 10 تا 14 درصد است. با توجه به فيزيولوژي بدن زنان و خونريزي هاي طبيعي ماهيانه، شيوع کم خوني ناشي از فقر اهن در زنان بسيار زياد مي باشد و نيز تغييرات هورموني ماهيانه در زنان باعث افت توان روحي اغلب زنان در برخي روزها مي شود. همچنين تاثيرات ارتفاع و کاهش اکسيژن بر زنان در دوران بارداري حايز اهميت مي باشد. مواردي که ذکر گرديد مي تواند جزو محدود کننده هاي فعاليت زنان در رشته کوهنوردي باشند. علي رغم تاثير کوهنوردي سنگين همانند ديگر رشته هاي ورزشي، در تغييرات هورموني و ايجاد بي نظمي در دوره هاي ماهيانه زنان، اين امر نمي تواند مانع توصيه اين ورزش مفيد و مفرح به زنان و دختران شود. بديهي است بحث و بررسي جامع موضوعات مطرح شده و نيز ديگر مسايل مربوط به زنان در کوهنوردي فرصت و مقالي بيشتر مي طلبد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, ] [ 14:21 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 73
بازدید کل : 72707
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2